МатеріалиФакти

ФАКТИ ПРО ГОЛОДОМОР. ЯК ПРАЦЮВАЛА РАДЯНСЬКА ПРОПАГАНДА?

Український інститут національної пам’яті продовжує знайомити читачів із фактами про Голодомор-геноцид.

Із попереднім матеріалом можна ознайомитися за посиланням.

А сьогодні про:

  • Факт 3. Як працювала радянська пропаганда?

ПРОПАГАНДА

Важливим елементом становлення сталінського тоталітарного режиму була пропаганда, що спиралася на потужний клас працівників спецслужб, цензорів.

За допомогою пропаганди влада визначала «ворога народу», яко­го треба було локалізувати, маргіналізувати, а потім перевиховати або зни­щити.

Плакат із гаслом «Ліквідуємо куркуля як клас». Автори: Кукринікси. 1930 р.

Традиційно в Україні комуністи визначали двох внутрішніх ворогів: головний «соціальний» ворог отримав назву «куркуля», головний «наці­ональний» ворог називався «українським буржуазним націоналістом» чи «петлюрівцем».

Із початком колективізації та розкуркулення образи «куркуля» та «укра­їнського буржуазного націоналіста» ще більше демонізувалися. На радян­ських політичних плакатах їх наділяли негативними фізичними та психо­логічними рисами, зображали у вигляді хижих птахів, тварин, різних па­разитів, які не виконують у суспільстві жодної позитивної ролі, а навпаки, шкодять йому та співпрацюють із закордонним ворогом.

Плакат «Колгоспнику, охороняй свої поля від класових ворогів – крадіїв і ледарів, які розкрадають соціалістичний урожай». Автор – В. Говорков 1933 р. «Куркуль-крадій» має зооморфні риси миші – відомого шкідника на полях.

Іноді пропаганда пропонувала конкретні заходи «фізичного очищення» від «ворогів». Таким чином формувалася думка, що «вороги народу» не варті захисту, жалю, що їхнє життя не становить жодної цінності. Хоча пропаганда була спрямова­на проти «ворогів народу», вона адресувалася всім громадянам, адже за­кликала їх бути стійкими у боротьбі з ворогом та не допускати слабкості й співчуття.

Після Голодомору радянські пропагандисти також зображали «курку­лів», «петлюрівців», «націоналістів» у негативному світлі, часто у поєднанні з іншими, зневажливими та принизливими епітетами.

Куркуль зображений павуком. Плакат із гаслом «Товаришу, утричі збільши пильність. Бережи, як зіницю ока колгоспний лад» («Товарищ, бдительность утрой. Береги, как зеницу ока, колхозный строй»). Автор – М. Черемних 1933 р.

Радянська пропаганда сіяла ненависть та встановлювала штучні соці­альні та національні розколи у суспільстві. Образ «українського буржуазно­го націоналіста» мав на меті повісити ярлик на українську національну елі­ту та політичну опозицію радянському режиму. Образ куркуля виконував іншу функцію – розділити українських селян, змусити їх ворогувати між со­бою, знищувати одне одного.

На початку 1930-х років з’являються додаткові образи ворога – «сабо­тажники» та «шкідники», якими влада намагається «пояснити» власні невда­чі колгоспної економіки.

.Плакат із гаслом «Скиньте з вашого шляху куркулів, заклятих ворогів колективізації».
Автор: А. Магідсон 1930 р.

Радянська пропаганда не лише демонізувала «образи ворогів», вона відверто закликала до їхнього знищення. Заклики «ліквідуємо», «винищимо», «ви­чистимо» «куркулів», «петлюрівців», «шкідників» лунали з усіх пропаган­дистських рупорів – радіо, преси, плакатів, стінгазет, на мітингах і зібран­нях. Цілеспрямоване формування образу ворога і заклики до його знищен­ня є елементом геноцидної політики.

Плакат із гаслом «Духовна зграя куркулям підпора. Колгоспами цілковито винищимо
куркульство». Автори: Кукринікси. 1930 р.

До кінця 1932 р. у свідомості більшовицьких лідерів та у пропаганді «куркулями» й «саботажниками» став ледь не весь український народ.

Селяни знайомляться із офіційною пропагандою села Леб’яже Печенізького району Харківської області, 1932 рік

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *